söndag 8 mars 2009

Turisthelg

Nu kom jag precis hem från ett mycket trevligt turismdygn här i Berlin. Jag hade en perfekt guide som jag promenerade genom Mitte med, åt traditionell tyskt tugg (nej, inte currywurst eller Döner denna gång) åkte turistflodbåt och besökte riksdagshuset etc etc. Under promenaden reciterade hon också hela Schillers Die Bürgschaft ur minnet. Imponerande!

Dock behöver jag väl knappt säga att nu är kulturkonsumtionen över för denna gång för nu är det dags för GRIND!

3 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar en promenad längst Wilhelmsstrasse - mycket historia att beskåda där.

    SvaraRadera
  2. På Wilhelmstrasse 77 ligger också AltBerliner Wirtshaus där man kan få utomordentlig traditionell tysk mat. Flaggskeppet är förstås deras Kaiser Wilhelm Platte som är en riktig kadaverhög med minst fyra sorters djur. Mmm!

    SvaraRadera
  3. Ja jag saknar curry-wurzten och allt det där andra malda köttet som tyskarna stoppar in i "naturskinn".

    Jag skulle rekommendera nr 81-85 = Reich Air Ministry, den enda större officiella byggnaden som överlevde bombningarna.

    SvaraRadera